Capgras Sendromu

Hayatınızda olan, tanıdığınız bütün insanların vücudunun bir sahtekarla yer değiştirdiğini hayal edin. Yanınızdaki hiç kimsenin gerçekten kendisi olduğuna inanmıyorsunuz ve beyninizde hayaletler oluşturuyorsunuz. Düşüncesi bile korkunç olan, görsel tanıma ile duygusal bağlantıyı birbirinden koparan bu hastalığın adı capgras sendromu

Şizofrenin belirtisi olarak da görülebilen ve kadınlarda daha sık rastlanan bu sendromun başlangıç aşamasını içeren bir örnek şöyle kaydedilmiştir:
''Her şey bana biraz garip görünmeye başlıyor, biraz yapay gibi mesela. Kimi zaman, etrafımdaki hiçbir şeyin gerçek olmadığı duygusuna kapılıyorum. Sanki her şey bir sahne ve herkes bir rol oynuyor. Kime gerçekten güvenebilirim? Sonunda cesaretimi toplayıp bu durumdan karıma söz ettim. Bana garip bir şekilde baktı ve bir doktora görünmem gerektiğini söyledi. Bu davranış pek onun yapacağı şey değil. Aslında, kulağa delice geliyor biliyorum ama gitgide daha sıklıkla, bu kadını gerçekten tanıyıp tanımadığımı düşünmeye başladım. Son zamanlarda çok sinirli ve rahatsız görünüyor; eskiden hiç böyle değildi. Aslında tam olarak neyin değiştiğini söyleyemiyorum ama bütün bu ufak tefek değişiklikler, bana bazen onun aslında benim karım olmadığını düşündürüyor. Evlendiğimiz sıralarda çekilmiş eski bir takım fotoğraflarla, yakın zamanlarda çekilmiş olanları karşılaştırdığınızda bu değişikliklerden bazılarını gerçekten görebilirsiniz. Parmak izlerini karşılaştırmak bir şeyleri kanıtlayabilir mi diye merak ediyorum."

Sebebi tam olarak bilinmese de capgras sendromlu bir çok vakanın analizi yapıldığında fark edilen, sanrıların hep anne, baba, el, kol, ayak, ev, işyeri gibi hastalar için oldukça yüksek duygusal öneme sahip kişi, uzuv veya mekanlarla ilgili olması. Yani herhangi bir arkadaş veya kişi değil, herhangi birinin eli kolu değil, herhangi bir yer mekan da değil: Hasta için önemli, onun hayatında çok önemli bir yere sahip kişi, uzuv, obje veya mekanlarla ilgili bu sanrılar gelişiyor. İkinci fark edilen, vakaların hemen hemen hepsinde beynin sağ yarım küresinde bir lezyon sonucu sanrılar baş gösteriyor.



Yorumlar

  1. Birinden duymuştum birisi bu hissi anlatmıştı ama şimdi o kişiyi hatırlamıyorum,keşke hatırlasam...Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Düşündüğümüzden daha yaygın bir sendrommuş. Yazıyı okuyan yakınlarımın çoğu özellikle iş hayatında böyle hissettiklerini söyledi.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

yorumlarınızla bize ulaşabilir, blogumuzu daha değerli bir platform haline getirebilirsiniz.

Popüler Yayınlar